Bridgertons korsetter

I gamle dage kom elegance hovedsageligt fra påklædningen, som vi kan se i en af de bedste serier, der repræsenterer Englands high society; Brigderton!”

Vi har sørget for at analysere det tøj, som skuespillerne bar, og mere specifikt korsettet.

Men det
er ikke alt, for fans af serien afslører vi flere elementer vedrørende: udgivelsen af sæson 2, fremtidige karakterer, rygter og mange andre hemmeligheder, der endnu ikke er kendt af den brede offentlighed.

Lad os nu komme i gang!

The Bridgerton Chronicle

The Bridgerton Chronicle er en serie baseret på bestsellerne af Julia Quinn, der fortæller historien om otte børn fra Bridgerton-søskendeflokken, der leder efter kærligheden i Londons high society.

Den
første sæson af denne amerikanske serie skabt af Chris Van Duden og produceret af Shonda Rhimes, blev sendt den 25. december 2020 på den populære Netflix-platform, som hører til den kreative branche.

Historien om de to familier, Bridgertons og Featheringtons, begynder i det 19. århundrede.

Under English Regency i 1800-tallets aristokratiske London, skulle unge piger fra gode familier gå fra at være ungmø til at blive hustru. For at gøre dette var der intet bedre end baller i håb om at finde kærligheden.

Daphne, en af Bridgerton-pigerne, som dronningen yndede højt Charlotte mødte hertugen af Hastings. Hertugen Simon Basset er en meget elegant mand, der ligesom Daphne ikke ønsker at gifte sig med en, der er udvalgt af familierne.

Som følge heraf
har de begge den samme vision om ægte kærlighed og beslutter sammen at lade, som om de er et par. Takket være dette falske forhold får de den tid, de ønsker, til at finde en rigtig frier. Men en detalje destabiliserer deres perfekt udførte plan: den ægte kærlighed mellem Daphne og hertugen af Hastings.

I
denne serie kan vi beundre den elegance, som mænd og kvinder i denne periode havde i den måde, de klædte sig på.

Fra prinsessekjolerne med blonder, til de storslåede korsetter, der giver en utrolig silhuet, eller igen, de tilpassede jakkesæt, der giver mændene en lige og charmerende holdning.

I
denne dresscode, som er et billede på denne berømte London-æra, indtager korsettet en meget vigtig plads. Denne type beklædningsgenstand var mere end bare en taljespænder, der gjorde det muligt for kvinder at få en slank talje. Det blev et symbol på elegance og afspejlede bærerens sociale status.

Korset i Bridgerton-stil

I begyndelsen af 1500-tallet blev kvindekroppen skulptureret takket være et stivt undertøj. Vi taler faktisk om det berømte korset, som havde til formål at forme figuren og reducere taljen ved hjælp af snørebånd placeret på bagsiden af beklædningsgenstanden.

Derudover blev dette meget specielle taljekorset et must-have i det 20. århundrede, og med god grund blev denne ribbede krop med en stiv ramme det nye symbol, der repræsenterede overklassens borgerlige kvinders elegance og rigdom.

Som et resultat kan vi i de otte episoder af serien The Bridgerton Chronicle beundre al skønheden i victorianske korsetter.


Sandheden om Bridgerton-korsetter

I åbningsscenen i det dampende drama “Bridgerton” klæder Prudence Featherington, en af bjergbestigeren Lady Featheringtons eftertragtede døtre, sig på til at blive præsenteret for dronningen af England.

Prudence bøjer sig dobbelt, åndeløs, mens en tjenestepige strammer snørebåndene i hendes korset.


Jeg kunne presse min talje ned på størrelse med halvanden appelsin, da jeg var på Prudences alder,” siger Lady Featherington.

Den slags snak, som manuskriptforfattere fører, giver desværre korsettet et dårligt ry.
Mange film, både historiske og fantasy, har en lignende scene.

Vi kan starte med Scarlett O’Hara i Autant en emporte le vent, der holder fast i en sengestolpe, da tjenestepigen snører hendes korset.

Derefter
Elizabeth Swann i Pirates of the Caribbean, der ser ud, som om hun ikke kan trække vejret, når hendes korset bliver serveret.

Og så
Emma Watson, der spiller Belle i Disneys live-action genindspilning af Skønheden og Udyret, som erklærer, at hendes karakter er for selvstændig til at bære korset.

Ingen af de karakterer, der lider, har kontrol over deres eget liv; i hver scene fortæller en autoritetsfigur (Prudences mødre, Elizabeths far, Scarletts tjenestepige) dem, hvad de skal gøre.

Alden O’Brien, er kurator for kostumer og tekstiler på Daughters of the American Revolution Museum i Washington, DC

Han siger: “At have en scene, hvor de siger: ”
strammere, strammere” er tydeligvis en erstatning for kvinders begrænsede roller i samfundet.”

Problemet er, at næsten alle disse repræsentationer er overdrevne eller bare helt forkerte.
Dermed ikke sagt, at “Bridgerton”-showrunner Shonda Rhimes tog fejl i sin skildring af kvinders rettigheder i det tidlige 19. århundredes Regency-æra, for de var ganske rigtigt stærkt begrænsede, men det var ikke deres undertøjs skyld.

Kass McGann, tøjhistoriker og konsulent for museer, tv-shows og teaterproduktioner over hele verden, forklarer i en e-mail: “Det handler mindre om korsettet og mere om psykologien på scenen.”kvinders underbeklædning varieret meget i navn, stil og form. Men for dem, hvis forståelse af kostumedrama udelukkende kommer fra shows og film som Bridgerton, er disse forskellige beklædningsgenstande fejlagtigt grupperet sammen som korsetter.

Det er vigtigt at vide, at et korset simpelthen er en struktureret underbeklædning til en kvindes torso, forklarer Hilary Davidson, modehistoriker og forfatter til Dress in the Age of Jane.

Det første korset dukkede op i det 16. århundrede som svar på udviklingen i kvindemoden, som var mere stiv og geometrisk.

Korsettet, der var designet af hvalben , siv eller nogle gange endda træ, formede kvindekroppen en inverteret kegleform, som altid har været på mode.

Nogle mennesker brugte puder eller bøjler til at give sig selv en bredere form under taljen, hvilket igen gjorde taljen smallere. Denne form holdt sig mere eller mindre indtil Regency-æraen i begyndelsen af 1800-tallet, hvor der var “alle mulige opfindelser, ændringer og forstyrrelser” i moden, siger Davidson.

I den 20-årige periode havde kvinderne et valg: De kunne bære korsetter, de strukturerede beklædningsgenstande af hvalben, der mest ligner nutidens korsetdesign; meget blødt, polstret, men stadig støttende undertøj, som var et sted midt imellem.

O’Brien siger, at korsetterne fra Regency-perioden var lavet af blødt bomuld med en stivere bomuldssnor til støtte, og nogle gange kanaler i ryggen til udbening og en åbning foran til en metal- eller træstøtte kaldet en busc.

Men fra begyndelsen var disse underbeklædningsgenstande bare normalt tøj, siger Davidson. Kvinder havde en bred vifte af valgmuligheder, ligesom kvinder i dag har en vifte af muligheder, fra sports-bh’er til Wonderbra.

De, der bare hang ud derhjemme, brugte deres mere behagelige korsetter, mens andre, der skulle til bal, måske brugte noget strammere, der gav en smukkere linje.

Men arbejdende kvinder gik med en slags snøre og støttende beklædningsgenstand som denne, hvilket modbeviste idéen om, at det at tage et korset på straks forårsagede besvimelse. For Davidson er myten om, at kvinder gik rundt i disse ubehagelige ting, de ikke kunne tage af, på grund af patriarkatet, virkelig irriterende.

Hun siger: “Og de fandt sig i det i 400 år? Så dumme er kvinder ikke.”

Dette tøj var behageligt, tilføjer Davidson, ikke kun efter datidens standarder, men også efter nutidens moderne standarder. Langt de fleste af dem begyndte at gå med en eller anden form for korset som unge piger, så de var vant til det som voksne.

O’Brien er enig: “At have noget, der går længere ind i brystet … det ville jeg virkelig gerne have, fordi det ville fordele støtten bedre.

I den victorianske æra, efter Bridgerton, havde korsetter udviklet sig til en timeglasform ⌛️ den form, mange mennesker forestiller sig, når de tænker på et ubehageligt, organknusende, kropsdeformerende korset.

Men igen, moderne opfattelser af fortiden former vores opfattelse af dette undertøj. Davidson siger, at nederdele var større i denne periode, fordi jo bredere nederdel, jo mindre talje.

Museer viser ofte korsetter i deres samlinger på mannequiner, som om deres kanter mødtes.

I
virkeligheden ville de sandsynligvis være blevet båret med deres kanter en tomme eller to fra hinanden, eller endda løsere, hvis en kvinde havde valgt det.

McGann antyder, at en af grundene til, at korsetter forbindes med smerte, er, at skuespillerinder taler om deres ubehag ved at bære et ubehageligt korset til en rolle.

“I mange tilfælde er korsetterne ikke lavet til skuespilleren, men man bruger et korset i hendes almindelige størrelse for nemheds skyld,” forklarer McGann.

“Det betyder, at de går med korsetter, der ikke passer ordentligt, og når de bliver snøret ordentligt, kan det gøre ondt!”

Så i Regency og i andre epoker strammede kvinder snørebåndene i deres korsetter ud over, hvad der var behageligt, eller bare for at opnå en smallere moderigtig talje?

Naturligvis gjorde nogle det, når de skulle imponere nogen, som i scenen i filmen Autant in the Wind, hvor en ung, enlig kvinde forsøgte at gøre indtryk.

I
Bridgerton virker socialaktivisten Lady Featheringtons insisteren på sine døtres snævre talje også logisk. Bortset fra at i Regency-æraen, hvor kjolerne faldt fra brystet, hvad var så pointen med at have en slank talje?

“Ideen om stram snøring er fuldstændig unødvendig og irrelevant for moden,” siger Davidson.

“Der er ingen måde, hvorpå det periodiske korset skrumper hendes talje, og det forsøger det heller ikke,” tilføjer O’Brien.

Et andet problem med Bridgertons valg af undertøjsmode er, at Regency-tidens korsetter ikke var designet til at skabe den kavalergang, som det moderne publikum finder attraktiv, men mere til at løfte og adskille brysterne som to runde kugler.

Hun synes, at Bridgertons korsetter er for flade foran. I et interview med Vogue har Bridgertons kostumedesigner Ellen Mirojnick beskrevet sin filosofi om seriens tøj:

“Denne serie er sexet, sjov og meget mere tilgængelig end et gennemsnitligt nøgternt periodedrama, og det er vigtigt at åbne korsettets halsudskæring for at afspejle det.

“Bridgerton” har dog ret med hensyn til kvinders status i det tidlige 19. århundrede. Ægteskab var en af de eneste muligheder for kvinder, der ikke ønskede at leve sammen med deres bedre halvdel resten af livet, så seriens vægt på at skabe gode match i ægteskabet er stadig sand.

Når en kvinde var gift, blev hun juridisk set sin mands ejendom. Hun kunne ikke underskrive kontrakter eller skrive testamente uden sin mands samtykke.

I midten af det 19. århundrede havde kvinder opnået betydelige fremskridt ved at kunne eje ejendom eller opnå skilsmisse. Men det var ikke før 1918 i England eller i 1920 i USA , at nogle kvinder kunne stemme.

På omtrent samme tid var korsetterne ved at gå af mode, og mange af datidens forfattere så en sammenhæng mellem korsettens frigørelse og kvindernes frigørelse.

O’Brien siger, at når man ser tilbage nu, holder den konklusion ikke. “Der er alle disse forfattere, der siger: ‘Åh, vi er så meget mere frigjorte end de forfærdelige, hykleriske, undertrykte victorianere, og vi har smidt korsettet.”

Jamen, jeg er ked af det, men hvis man ser på shapewear i 1920’erne, gør de præcis det samme, nemlig at bruge undertøjtil at skabe nutidens moderigtige former, hvilket i de brølende tyvere betød at bruge elastiske taljebånd og brystbånd til at stramme en kvindes naturlige former helt op.

Samfundet vil altid have et kropsideal, som vil være umuligt for mange kvinder at opnå, og hver kvinde vil vælge, hvor langt hun vil gå i jagten på det ideal. Der vil altid være nogle få, der vil tage dette ideal til det yderste, selv om det betyder, at de sætter deres eget liv på spil.

O’Brien og Davidson håber, at folk vil holde op med at se korsetter som patriarkatets undertrykkende redskaber, eller som smertefulde påmindelser om kvinders besættelse af mode.

Vi lader rygternes luner påvirke os, i stedet for at vælge at gøre vores egne erfaringer og være moderigtige!

Dertil kommer, at det er lige så undertrykkende at gå med korset som at gå med bh. Alligevel er der ingen, der tvinger kvinder til at gå med bh i dag?

Du er nødt til at stille dig selv de rigtige spørgsmål, når du kender al den skønhed, der følger med at gå med korset!

Det er faktisk lettere at se det som mærkeligt, usædvanligt og fra fortiden, end at se det for dets sande værdi, en ny generation af tøj, elegant, trendy.

Det er alt sammen en tøjstil, der giver dig mulighed for at forfine eller ikke forfine din silhuet til den dimension, der behager dig mest.

Du kan udtrykke din personlighed, din charme ved at være meget elegant, når du ved hvilket outfit du skal have på med korset!

The bridgerton chronicle “season 2”

Den første sæson af dramaserien Bridgerton anses for at være en af Netflix’ bedste anbefalinger og er i øjeblikket nomineret til Emmy-uddelingen 2021 i tre store kategorier:

  1. Bedste drama
  2. Bedste skuespiller (Regé-Jean Page)
  3. Bedste skuespiller (Regé-Jean Page)./strong>
  4. Instruktør af en dramaserie ( Julie Anne Robinson )

Hvis du er fan af de otte Bridgerton-romaner af bestsellerforfatteren Julia Quinn, ved du sandsynligvis allerede, hvad der vil ske med Featheringtons og Bridgerton, når anden sæson bliver tilgængelig.

Men
for alle dem, der stadig ikke har læst bøgerne eller bare er spændte på at se, hvad Shonda vil gøre med den næste del, kan du fortsætte med at scrolle ned i denne artikel for flere detaljer om sæson 2.

Hvornår udkommer Bridgerton sæson 2 på Netflix?

Bridgerton sæson 2 er planlagt til at blive sendt i 2022. En specifik dato er endnu ikke tilgængelig, hvilket tvinger fans til at forblive i mørket, mens de venter på flere oplysninger om denne berømte udgivelse.

I videoen nedenfor afslører vi dog de første billeder fra sæson 2.

Det er på Instagram, at Netflix officielt annoncerer udgivelsen af anden del. En særudgave af Lady Whistledown’s Society Paper er også blevet udgivet for at informere læserne om, at Bridgerton-castet vender tilbage til produktionen i foråret 2021, denne gang med fokus på Anthony (Jonathan Bailey).

Bridgerton sæson 2 skuespillere

Først og fremmest er vi nødt til at komme med nogle forfærdelige nyheder, selvom langt de fleste af jer allerede ved det, men Hertugen af Hastings spillet af Regé-Jean Page vil ikke være en del af sæson 2.

Lady Whistledown annoncerede for nylig, at Daphne spillet af Phoebe Dynevor, faktisk vil være med i serien, på trods af at Simon har sagt farvel for nu.

Så hvorfor forlader Regé-Jean Page serien?

Ifølge skuespilleren selv var det en del af hans karakters plan, da han først skrev under.

“Det er en sæson-lang bue. Den vil have en begyndelse, en midte og en slutning,” sagde han til Variety og tilføjede, at han kunne lide opsætningen, fordi det “føltes som en begrænset serie.”

Så fortsatte han med at sige: “Jeg har intet andet end entusiasme for Bridgerton, mens den fortsætter med at køre på sit damptog og erobre verden. Men det hjælper også at afslutte disse buer og lave landingen.”

Cast i sæson 2

Den gode nyhed er, at vi forventer at se nedenstående cast i den nye sæson:

  • Nicola Coughlan som Penelope Featherington
  • Jonathan Bailey som Anthony Bridgerton
  • Jonathan Bailey som Anthony Bridgerton.
    Jonathan Bailey som Anthony Bridgerton
  • Luke Newton som Colin Bridgerton

  • Claudia Jess som Eloise Bridgerton
  • Luke Newton som Colin Bridgerton
    Claudia Jessie som Eloise Bridgerton
  • Luke Thompson som Benedict Bridgerton
  • Ruth Gemmell som Lady Violet Bridgerton
  • Polly Walker som Lady Portia Featherington
  • Adjoa Andoh som Lady Danbury
  • DronningGolda Rosheuvel som Dronning Charlotte
  • Ruby Barker som Marina Thompson
  • strong>Jessica Madsen som Cressida Cowper

Den 15. februar annoncerede Netflix, at Simone Ashley ville være med i serien som Kate Sharma, en klog, men meget egenrådig ung kvinde, der er forelsket i Anthony.

Vi ved også, at Charithra Chandran skal spille Edwina Sharma./strong> og Rupert Young skal spille Jack, en ny karakter, der ikke er med i bøgerne.

I april bekræftede Deadline yderligere to tilføjelser til seriens cast: Shelley Connog Calam Lynch .

Er der nogen spoilers om sæson 2?

Hvis du er fan af Julia Quinns romaner, har du sikkert indset vigtigheden af den lille
bi i slutningen af sæson 1-finalen!

I
den anden bog af Julia, The Viscount Who Loved Me, bliver Anthony Viscount Bridgerton, da hans far pludselig dør af et bistik. Gennem
resten af romanen bliver bier en vigtig del af historien, da Anthonys kærlighedsinteresse, Kate, bliver stukket senere i bogen.

Nu hvor det er bekræftet, at serien fortsætter med at følge romanerne. Sæson 2 vil fokusere meget mere på Anthonys søgen efter kærlighed end på Simon og Daphnes liv.

En god nyhed til sidst: De otte romantiske romaner, der fokuserer på hver karakters rejse for at finde kærligheden, vil med tiden få deres egen sæson på Netflix!

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *